En kundklubb ger köptrohet

07 september 2020 lily_hansen

Som affärsinnehavare vill man alltid att kunderna kommer tillbaka och köper produkter om och om igen. Hur förhindrar man att kunden väljer en annan affär som är billigare? Man kan konkurrera med bättre service, bättre läge eller något annat, men det är ändå inte säkert att kunderna kommer tillbaka till dig nästa gång de ska köpa. Ett sätt att få köptrohet är att starta en kundklubb.

I en liten stad finns det kanske inte så många affärer att välja mellan, men konkurrensen kommer från internet. Allt fler väljer att handla på nätet. Priset kan alltid sänkas, men man kan inte sälja varorna hur billigt som helst. En kundklubb kan belöna återkommande köpare och skapa kundlojalitet och en trend runt sina varor, så man kan få kunderna att känna sig utvalda utan att sänka sina priser.

Näthandel är lämplig för klubbverksamhet

För näthandeln, där det finns hur mycket konkurrens som helst, är det en mycket bra idé att uppmuntra kundlojalitet med speciella medlemsförmåner för de köptrogna. Det finns företag inom reklam och data som ställer upp med både kunskap och resurser, så att man får hjälp med att utforma och driva en kundklubb.

På nätet når din information ut blixtsnabbt till ett stort antal kunder, och det är också enkelt att uppdatera en hemsida med nyheter som alla kunder ser. Du får all hjälp du kan behöva vid uppstarten, så att det blir smidigt att komma igång med din kundklubb. 

Väljer du jippon eller bonus för kundlojalitet? 

Branschen spelar stor roll för vilken metod man föredrar i kundklubben, men tävlingar brukar vara populära. Ett annat hett tips är kundrecensioner, där klubbmedlemmar berättar om positiva upplevelser med produkten. En resebyrå ber exempelvis kunderna att skicka in sina reseminnen och lottar ut ett pris eller ger en rabatt vid nästa köp. Starta en egen kundklubb du också.

Fler nyheter