Marknadsundersökningar ger svar på dina frågor

07 oktober 2021 lily_hansen

editorial

“Ja hallå, jag ringer från ett marknadsundersökningsföretag och jag skulle vilja ställa lite frågor till dig om hur nöjd du är med ditt elbolag. Åh, just det, jag skulle även vilja prata med den i hushållet som är nästa person att fylla år. Allt för att säkra ett slumpmässigt urval.”.

Så där kan det låta när någon ringer och på uppdrag av ett företag vill ställa frågor om hur nöjd en konsument är med sin produkt som den konsumerar. Att ett företag vill undersöka sådana frågor är inte speciellt konstigt. Hur skulle de annars kunna utveckla sin verksamhet om de inte vet vad deras kunder egentligen tycker om deras produkter?

Kanske har företaget i fråga under en period upplevt en dramatisk minskning i försäljningen. De vet egentligen inte vad det beror på. De kan bara gissa. Kanske har det kommit in andra och billigare produkter på marknaden. Kanske är servicen för dålig. Men de här spekulationerna är inte mycket värda. För att bryta trenden måste företaget få svart på vitt varför kunderna har övergett dem. Det får de alltså i marknadsundersökningar.

 

 

Så kan du påverka produkten

Som konsument kan du också se din stora chans att få påverka genom att delta i en sådan undersökning. Släng därför inte på luren när någon ringer och berättar att han eller hon ringer från ett marknadsundersökningsföretag. Den som efterfrågar din åsikt vill genuint veta vad du tycker. Missa inte den möjligheten när någon faktiskt undrar om din åsikt.

I förlängningen kan också undersökningen faktiskt leda till att du får en bättre produkt. Kanske i form av förbättrad service, förmånligare avtal eller helt enkelt en mer värdefull leverans. Då har du varit med och bidragit. Vill du veta mer om marknadsundersökningar och vad de kan bidra med? Läs då mer på den här länken: http://www.exquiro.se/.

Fler nyheter