Kundklubb- En klubb alla vinner på
Som lojal kund hos en affär eller ett företag kan man ibland önska att man skulle få något tillbaka. Förmåner såsom förtur till reor, särskilda medlemspris eller rabatter. Många större butikskedjor har en kundklubb där man som medlem får olika förmåner. Det gör ofta att kunden känner sig lite speciell och gärna återkommer till butiken gång på gång.
Nöjda kunder med kundklubb
Många kundklubbar bygger på att kunden samlar poäng för varje köp kunden gör. Det kan röra sig om ett poäng per krona de handlar för, eller utgå från något annat system. Kundklubbar kan också handla om att kunden får exklusiva rabatter och priser som andra kunder inte får ta del av. Ofta får man som kund ta del av erbjudanden via mejl och/eller sms.
Vissa butiker bjuder även in sina kunder som är medlemmar på särskilda kundkvällar utöver butikens ordinarie öppettider med olika typer av teman eller rabatter. Möjligheterna för företag som vill ha en kundklubb är alltså många och fördelarna för kunder som väljer att gå med i klubben likaså.
Många fördelar för företagaren
För företagaren innebär en kundklubb ofta särskilt lojala kunder. Kunder som känner sig ihågkomna och uppskattade kommer ofta tillbaka gång på gång. Genom rabatter och medlemspriser kan man öka försäljningen och locka fler kunder.
Det är viktigt att kundklubben har tydliga förmåner som lockar kunder att gå med. Det är smart att marknadsföra kundklubben vid exempelvis kassorna i fysiska butiker, och tydligt och synligt i webbshoppar. På så vis ökar chansen att många kunder väljer att gå med i klubben. Ju fler som går med desto fler kommer troligtvis nyttja de erbjudanden som kundklubben innebär, vilket betyder en ökad försäljning och vinst för företagaren. The inspiration company är ett företag som erbjuder paketerbjudanden för kundklubbar, så du slipper utforma kundklubben på detaljnivå på egen hand.