Marknadsundersökningar som ger dig rätt svar
Idag så finns det en stor mängd undersökningar som utförs av olika anledningar. Det kan handla om vad kunder tycker om produkter eller tjänster och hur de används. Eller så är det undersökningar som gäller medborgares åsikter och tankar i olika frågor.
Men vad som än ska undersökas så är alltid syftet detsamma gällande marknadsundersökningar: någon vill veta vad någon annan tycker och tänker. Så hur lyckas man nå fram till det resultatet? Det finns många olika sätt som dessa undersökningar kan gå till på, beroende på hur du vill gå tillväga och vad du vill uppnå.
Enkät eller intervju
Den vanligaste typen av undersökningar sker genom en enkät. Det är frågor som oftast har färdiga svarsalternativ som undersökningsdeltagaren kan välja mellan. Men det finns även undersökningar där svaren kan vara mer fria. Antingen går det att ha öppna rader för deltagaren att skriva på eller så går det att göra en muntlig intervju av något slag.
Det finns även undersökningar som består av att objektet testar en produkt eller hemsida och samtidigt filmas. På det viset får uppdragsgivaren veta hur objektet agerar och tänker vid själva testet. Deltagarna kan vara utvalda i förväg eller så går det helt enkelt att gå ut på gatan för att ställa frågor till förbipasserande.
Samla ihop resultatet
När resultatet ska samlas ihop är det enklaste sättet att använda sig av en digital enkät där datorn snabbt räknar ut antalet svar per alternativ. Den undersökning som kräver mest efterarbete är intervjuerna, där det kan krävas mycket arbete för att få ihop en slags helhet som går att tolka.
Slutligen kommer tolkningen av resultaten. Det är då det visar sig hur bra undersökningen har utförts och även hur bra frågorna är formulerade. Därför bör man redan innan undersökningen ha en klar bild gällande önskade svar.