Få nöjdare kunder med lojalitetsprogram

29 mars 2021 jonas_olsson

Att ha en bra produkt räcker inte alltid för att nå ända fram till mål. Det är först när en återförsäljaren eller kund känner sig viktig och sedd av dig som leverantör som det börjar hända saker. Frågan är bara, hur stärker man banden till sina kunder? Bandet som ser till att kunden alltid återkommer. 

Många skulle säga, ge dem ett bättre pris. I teorin låter det bra men i praktiken hindrar det inte att kunden går till konkurrenten nästa gång det är dags att handla. Men vad händer om man startar ett eget lojalitetsprogram?

 

Vad innebär lojalitetsprogrammet?

Syftet är att få kunden att känna sig speciell genom att man skapar ett lojalitetsprogram. Varje gång det görs ett inköp får kunden poäng som i förlängningen ger mera status. Med mera status kommer bättre erbjudanden som kan vara i form av exempelvis rabatter. Ett annat sätt att ge kortet mera tyngd är att ge lojalitetskunderna första tjing på nyheter och erbjudanden. Exklusiva medlemserbjudanden är en bekräftelse på att man är viktig för företaget.

Visst kan kunden fortfarande handla hos konkurrenten men missar då möjlighet att få flera poäng. 

 

 

Hur gör man och varför ska man ha ett lojalitetsprogram?

Turligt nog finns det företag som byggt sin affärside på att skräddarsy lojalitetsprogram. Baserat på sina kunskaper om kundernas beteende hjälper de dig att attrahera en större del av marknaden. Öka vinsten och viktigast av allt skapa förutsättningar för kunderna att förbli lojala mot ditt företag. Allt kan du få utan att behöva lägga ner någon längre tid på projektet.

Som om allt som nämnts inte skulle vara nog finns ytterligare en stor vinst i lojalitetsprogrammen. Nämligen att lojala kunder pratar varmt om ditt företag till vänner och bekanta, vilket i förlängningen innebär nya kunder till företaget. Ett system som fungerar som ringar på vattnet. 

Fler nyheter