Att starta eget företag
Att våga ta steget fullt ut och att satsa helhjärtat på något man brinner för är en endorfinkick som heter duga. Att starta upp är lite som att gå i sirap. Det är knappt man tar sig framåt i all byråkrati och redovisning. Ofta hamnar man i något märkligt moment 22 men elden är för stark för att släckas. Tro kan verkligen försätta berg. Lönen i början är knappt befintlig och man gör allt som måste göras på egen hand. Men något som är viktigt att lära i denna process är att man ska fokusera på det som man är bra på.
Du behöver inte vara superhjälte
En av sysslorna som kommer med på köpet vare sig man vill det eller inte är pappersarbete. Kvitton ska redovisas. Moms och skatt ska betalas in, Bokföringen ska flyta smärtfritt. Men kanske är man en av dem som inte tycker om att sitta med papper. Därför tar det så mycket längre tid än om någon med faktisk kunskap skulle göra samma sak. Så det är dags att gå in på nätet och googla för att ser vilka revisorer som finns in ditt närområde. Bor man i Haninge skriv redovisning i Haninge. Kanske känner man någon annan företagare på orten som man kan fråga och få tips av.
Vad kan man få hjälp med
Faktum är att man kan slippa allt om man vill. Bara gå till revisorn med alla kvitton. Eller så skaffar man ett bokföringsprogram kopplat till banken och gör all bokföring men låter revisorn justera skatter allt eftersom företaget expanderar samt göra årsredovisningen. Har man en revisor finns det alltid någon att fråga om man behöver hjälp. Bara att ha en person som jobbar med ekonomi, som har koll på lagar och regler, kan göra livet så mycket lättare. Och man får fokusera på det praktiska.