Vem har egentligen nytta av marknadsundersökningar?
Det korta svaret är alla! Det är inte bara inom en viss bransch man använder sig av marknadsundersökningar. Vem som helst som erbjuder någon form av vara eller tjänst är nog nyfiken på vad kunderna egentligen tycker. Utan kunder är det svårt att fortsätta sin verksamhet, så därför är det förstås viktigt för företaget att kunderna är nöjda med det man erbjuder. Ja, det är förresten inte bara företag som använder sig av marknadsundersökningar, utan även till exempel föreningar och ideella organisationer.
Förbättring för kundernas skull
Förutom att ett företag tjänar på att veta vad deras kunder vill ha, så vill ju även kunderna ha det bästa de kan få av företaget. Som kund vill man vara nöjd. Även om det är ofrånkomligt för företag att se på det ur en ekonomisk aspekt så bryr sig nog även de flesta från företagets sida om att kunden ska känna sig nöjd med vad den får. Så att lägga lite extra krut på att anpassa sina varor och tjänster efter vad kunderna vill ha är något som bägge parter får ut något av i slutändan.
Hur ska man kunna veta om man inte frågar?
Visst finns det kunder som självmant berättar om vad de är nöjda eller missnöjda med, men för att få bättre koll på vad kunderna vill ha så kan det vara nödvändigt att aktivt fråga dem. Det finns en speciell sorts undersökning som kallas NKI undersökningar. NKI står för “nöjd kund-index”. Det är en undersökningsmodell som ger en bra fingervisning om hur nöjd kunden faktiskt har varit. Genom att använda en sådan modell för kundundersökningar får man svart på vitt vad kunder tycker och tänker. På så vis blir det lättare att erbjuda det som kunderna faktiskt vill ha. Kundundersökningar är alltså något som alla kan vinna på i slutändan.